Aktuální roční období sebou nyní přináší i pozdní rozednívání či brzké stmívání, dále tak související povětrnostní vlivy – mlhu, hustý déšť či sněžení. Moravskoslezští preventisté spolu s dopravními policisty a krajským koordinátorem BESIPu započali opětovně apelovat na nejzranitelnější účastníky silničního provozu – chodce i cyklisty – aby nepodceňovali tuto skutečnost a dbali na svou viditelnost.
Preventivní akce s názvem „Nebuďte neviditelní“ byla 5. října 2020 zahájena například v Ostravě (Hrabůvce) či na Bruntálsku. Preventisté spolu s kolegy z dopravní služby však do terénu vyráží celý týden a zejména chodcům připomínají základní zásady bezpečného pohybu na silnicích v době snížené viditelnosti. Následný den (6. října 2020) preventisté s dopravními policisty zamířili za zranitelnými účastníky silničního provozu opět na Ostravsko, ale i na Krnovsko, Třinecko či do Kopřivnice. S preventisty se však chodci setkali či setkají též na Karvinsku či Opavsku.
Díky užití retroreflexního prvku může řidič zaregistrovat chodce až na vzdálenost 200 metrů. Je-li však chodec oblečen do tmavého ošacení, řidič jej spatří na vzdálenost až desetkrát menší (cca 20 metrů). Reflexní prvky je vhodné umístit na pohyblivé části těla, nejlépe na kotník či zápěstí (případně obě místa), vždy na stranu směrem do vozovky tak, aby prvky byly viditelné a díky nim se stal viditelným i chodec.
Dětem je vhodné opatřit oblečení s reflexními doplňky, reflexní materiál by měl být i součástí školních brašen či batohů. Zejména mladší školáci mohou být méně soustředění, někteří ještě neumí předvídat a odhadovat vzdálenost. Je zapotřebí, aby byli co nejvíce viditelní a řidič měl vůbec možnost včas zareagovat. Dopravní výuce nejmenších školáků se preventisté věnují permanentně prostřednictvím přednášek a besed, za všechny lze připomenout projekty například Zebra se za Tebe nerozhlédne, Policejní pohádky či Markétina dopravní výchova.
Někteří starší školáci zas při pohybu v silničním provozu užívají sluchátka a poslouchají hudbu. Tato skutečnost pak může komplikovat orientaci v kritické dopravní situaci, opět je vhodné, aby „nebyli neviditelní“ a řidič měl šanci reagovat. Ohroženou skupinou jsou však také senioři. Jejich pohyblivost může být limitována, stejně jako zrak či sluch. Orientace seniora v silničním provozu tak může být svízelnější.
Nejen zmíněné nejohroženější skupiny při preventivní akci „Nebuďte neviditelní“ policisté při preventivní akci oslovili a věnovali jim reflexní pásky. Některým chodcům vysvětlili vhodné umístění reflexního předmětu, neboť jej lidé umístili nesprávně a v tmavém oblečení byli skutečně obtížně viditelní.
Sníženou viditelnost definuje zákon jako situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. Zákon také ukládá povinnost chodcům, pohybují-li se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.